Na dnešnej konferencii HORECA manažment 2009 v Starom Smokovci kládli dôraz na vyváženosť ceny a kvality služieb.
Súčasnú zimnú sezónu označujú viacerí prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk za najhoršiu v ostatných rokoch. Argumentujú výrazným úbytkom hostí predovšetkým zo susedných krajín, z Poľska, Česka, ale aj Maďarska či Ruska.
Podľa predsedu predstavenstva spoločnosti Tatry Mountain Resorts Bohuša Hlavatého však existujú veľké rozdiely medzi strediskami a hotelmi v závislosti od investícií. \"U nás nie je situácia síce vynikajúca, ale ani alarmujúca. Sviatky, teda Vianoce a prvá januárová dekáda boli veľmi dobré. Išlo o jednu z najlepších častí sezóny v ostatných rokoch. Na druhej strane obrovský prepad zlotého negatívne vplýva na druhú časť sezóny, teda obdobie prázdnin v Poľsku, odkiaľ prichádza oveľa menej návštevníkov. \" Je však optimistom. Očakáva, že návštevnosť vzrastie počas nadchádzajúcich jarných prázdnin na Slovensku.
Napríklad pre Poliakov sú služby oproti uplynulej zimnej sezóne drahšie o 30 %, hoci sa ceny nezvyšovali. Slovenský turista to nepocíti vďaka euru. Na otázku TASR, čo môžu urobiť podnikatelia, aby si udržali klientov, Hlavatý odpovedal, že predovšetkým zvýšiť kvalitu služieb, popracovať s ľuďmi a dobre komunikovať. Základnou filozofiou by mala byť \"kvalita za rozumnú cenu\". Ako príklad uviedol balíky služieb, ktoré spoločnosť ponúka vo Vysokých i Nízkych Tatrách. K najvyhľadávanejším zaradil dobudované lyžiarske stredisko v Tatranskej Lomnici a stredisko v Jasnej, kde lyžiari oceňujú kvalitnú úpravu zjazdoviek. \"Vďaka investíciám sme zaznamenali v Tatranskej Lomnici takmer dvojnásobné tržby a Jasná prežíva jednu z najlepších sezón, čo sa týka snehu. Ten je v celej hornej časti a výhodou je aj prepojenie severnej a južnej strany, \" konštatoval Hlavatý.
Na margo opatrení na prekonanie krízy zdôraznil podporu domáceho cestovného ruchu a celkové zjednodušenie prístupu k financiám, keďže slovenský cestovných ruch je podľa jeho slov \"absolútne nedofinancovaný a až na pár výnimiek všetky zariadenia potrebujú veľké investície. V čase krízy sa zhoršil prístup k finančným zdrojom, a to sa prejaví v kvalite, takže potrebujeme pomôcť\".
Anglický podnikateľ s českými koreňmi, majoritný vlastník AquaCity v Poprade Jan Telenský pripomenul, že finančnej kríze treba rozumieť, vedieť, ako vznikla, kedy skončí a ako ju využiť. Podľa jeho slov treba za ňou vidieť hystériu zástupcov. \"Kríza je o nenásytnosti na jednej strane a o strachu na strane druhej. \"
Dlhoročná hotelierka Zuzana Šedivá konštatovala, že aj v minulosti boli úspešné i menej úspešné roky. \"Nenazývali sme ich krízou alebo recesiou. V súčasnosti všetci podliehame celosvetovému trendu, že je menej peňazí a situácia je neistá. Dobu treba prežiť, analyzovať náklady, marketing, zdôrazniť, že predávame atraktívny produkt, nie zľavy. Pomôže predovšetkým spolupráca. Musíme sa dohodnúť na tom, čo prezentujeme a ako. Hosť prichádza do destinácie, ktorá ho niečom osloví a zaujme. Tatry oslovujú zimnými aktivitami, turistikou, dobrou klímou, a na tom treba stavať\". Podľa Šedivej pre región bol vždy rozhodujúcim slovenský turista. Vyzdvihla aj úlohu miestnej samosprávy pri vytváraní podmienok na podnikanie. \"Nemôžeme za sebou spáliť mosty, ale pripraviť sa na to, že po každej búrke vyjde slnko, \" uviedla na záver.
0